Reisverzekering uitgelicht

Een reisverzekering kent velen dekkingen, het is daarom belangrijk om goed na te gaan welke dekkingen goed bij uw persoonlijke situatie passen.

U kunt  voor elke reis die u maakt een losse reis- en annuleringsverzekering afsluiten, echter is een doorlopende verzekering vaak interessanter. De reisverzekering geldt voor u en de met u samenwonende gezinsleden, kinderen die uitwonend zijn en studeren zijn ook meeverzekerd.
 
Een reisverzekering is uit te breiden met diverse dekkingen. zo kunt u kiezen tussen een Europa- en Werelddekking. Doet u aan wintersport of duikt u graag op vakantie? Dan kunt u dit extra meeverzekeren: de aanvulling winter- en onderwatersport biedt dekking voor schade aan of verlies van wintersportuitrusting en duikmateriaal, en vergoedt kosten van niet gevolgde lessen en huur van materiaal als het gevolg van een annulering of omdat u bijvoorbeeld een ongeval krijgt.

Ook medische kosten en repatriëring zijn gedekt op uw reisverzekering.
Let op: medische kosten als gevolg van een ongeval doordat u off piste skiet of snowboard, of als u een gevaarlijke sport beoefend zijn niet zomaar meeverzekerd. De financiële gevolgen kunnen enorm zijn. Beoefend u een gevaarlijk sport of skiet u off-piste, zorg dan voor de juiste verzekering? Wij adviseren u graag.

Als aanvulling op uw zorgverzekering kunt u geneeskundige kosten meeverzekeren. Maakt u onverwachte medische kosten op reis? Dan vergoedt de reisverzekering de kosten die niet gedekt worden door uw zorgverzekering, zoals het eigen risico of de kosten voor een bepaalde behandeling of medicijnen.
 
Een annuleringsverzekering dekt de kosten die u maakt wanneer u een reis moet annuleren óf als u vroegtijdig moet terugkeren vanwege bijvoorbeeld een overlijden, ziekte of ongeval van een direct familielid. Het verzekerde bedrag is doorgaans € 1.500,- per persoon per reis tot maximaal € 5.000,- per gezin per reis. Is de reissom hoger? Dan kan dit extra worden meeverzekerd.
 
Bijzonder situaties
Gaat één van uw kinderen stagelopen of een wereldreis maken? Of bent u langer dan 2 maanden achter elkaar op reis? Dan kan het zijn dat uw huidige reisverzekering hiervoor niet de juiste dekking biedt. Neem in die gevallen contact met ons op, dan zoeken wij dit voor u uit. 
 
Wat te doen bij schade?
Een veel voorkomende schadeclaim op de reisverzekering is het verlies van bagage. Bent u een onderdeel van uw bagage kwijtgeraakt op vakantie, zoals een zonnebril, jas of telefoon, dan dient u altijd aangifte te doen in de plaats waar u uw bagage bent verloren. Is dit niet mogelijk? Dan moet u dit alsnog doen bij de eerstvolgende mogelijkheid die u heeft. Als diefstal of verlies heeft plaatsgevonden in uw hotel, appartement of vakantiewoning dan dient u hiervan ook melding te maken bij de directie, beheerder of manager hiervan.
Het schriftelijk bewijs van deze aangiften of meldingen heeft u nodig als u de schade aan ons meldt. 
 
Raakt u een voorwerp kwijt tijdens een reis met openbaar vervoer of raakt het beschadigd tijdens de reis? Dan moet u direct aangifte doen bij het bevoegd personeel van het vervoersbedrijf. Ook als u de verdwijning of beschadiging pas thuis ontdekt;
Vraag om een schriftelijke verklaring van de vervoersmaatschappij en stuur die naar ons op. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken daarvoor een speciaal formulier: het ’Property Irregularity Report’;
 
Heeft u geneeskundige hulp nodig op reis? Dan meldt u dit zodra u de mogelijkheid heeft bij de Verzekerings Hulp Dienst (VHD) van uw zorgverzekering óf van uw reisverzekering.
Wilt u bij thuiskomst medische kosten op uw verzekering claimen? Dan dient u deze altijd eerst in bij uw zorgverzekering. U ontvangt van de zorgverzekering bericht welke kosten wel en welke kosten niet voor vergoeding in aanmerking komen. Deze laatste kosten worden, indien het onder de dekking valt, vergoed door uw reisverzekering.
 
U bent op reis en krijgt te horen dat er in Nederland een 1ste of 2de graad familielid ernstig ziek is, een ongeval heeft gehad of is overleden. Of er is bijvoorbeeld brand geweest in uw woning. Dan wilt u natuurlijk zo snel mogelijk naar huis. U belt dan het noodnummer van de verzekeringsmaatschappij, zij zullen voor u de terugreis regelen, van het boeken van een vlieg- of treinticket tot het regelen van een taxi op Schiphol of het station. 
 
Als wij u van dienst kunnen zijn dan horen wij dit graag: 030-6889304 of verzekering@vivendifa.nl

« Terug naar nieuwsoverzicht